Aanbevelingen

Je bent nu hier:

Van idee naar aanbeveling

De studenten die wij begeleiden hebben vaak hele leuke ideeën voor de organisatie waar zij hun afstudeeronderzoek doen. Hoe maak je daar aanbevelingen van? In deze blog ons basisrecept. Meer vragen? Neem dan even contact met ons op.

Wat zijn aanbevelingen?

Aanbevelingen zijn korte verhalen met een vaste structuur. Je laat zien dat je de resultaten van je onderzoek kan vertalen naar de doelstelling of het probleem van de opdrachtgever. Om de aanbevelingen goed vorm te geven gebruik je de volgende vier onderdelen:

1. Wat er uit het onderzoek is gekomen

De eerste stap is het doorlezen van de conclusies, waarbij je je concentreert op het gedeelte waarin je je hoofdvraag beantwoordt. Vervolgens schrijf je (liefst op papier) de vier of vijf belangrijkste en interessantste conclusies op. Van elk van die conclusies ga je een aanbeveling maken.

Uit elk onderzoek worden ook zaken niet (voldoende) duidelijk. Elk onderzoek roept nieuwe vragen op. Gebruik daarom de laatste (of de eerste) aanbeveling om een vervolgonderzoek aan te bevelen.

2. Wat je daarom aanbeveelt

De tweede stap is het bedenken van een aanbeveling voor elk van die conclusies. Daar kun je verschillende hulpmiddelen voor gebruiken. Je kan andere scripties op internet lezen of met iemand brainstormen.

3. Hoe de opdrachtgever de aanbeveling moet uitvoeren

Stap drie is dat je beschrijft hoe de aanbeveling moet worden uitgevoerd. Daarvoor kun je de vragen die je altijd kunt stellen bij het schrijven van een stuk gebruiken (wie, wat, waar, wanneer en hoe).

4. Wat de toegevoegde waarde is van de aanbeveling voor de opdrachtgever

Bij de vierde stap kijk je kritisch naar je eigen aanbeveling. Wat levert de aanbeveling op voor de opdrachtgever? Staat het geld en de tijd die de opdrachtgever in verhouding tot de opbrengsten? Nadat je dit tegen elkaar hebt afgewogen kom je tot de conclusie welke aanbeveling het meest waardevol is voor de opdrachtgever.

Morgen: de final check

Als je een nieuw gedeelte van je scriptie hebt geschreven helpt het om even afstand te nemen van je eigen tekst en de volgende dag nog eens door te lezen. Deze voorbeeldvragen kunnen je helpen om de aanbevelingen nog beter te maken:

  1. Kan ik de opdrachtgever /organisatie niet ook aanbevelen om met iets door te gaan?
  2. Zou je als je zelf opdrachtgever was weten hoe je met de aanbeveling aan de slag kan? Staan die stappen ook beschreven?
  3. Als je een aanbeveling zou moeten kiezen die je verder mocht uitwerken, welke zou dat dan zijn?
  4. Kan ik aanbevelingen combineren (of splitsen)? Soms lees ik een scriptie waarin wel twintig losse aanbevelingen staan. Meestal kun je de dan een aantal aanbevelingen combineren. Wanneer je aanbeveelt om een bepaalde social media strategie te volgen, die je in de aanbeveling zelf verder uitwerkt, staat dat net even wat slimmer dan: 1. Blog elke week op Facebook 2. Maak foto’s voor Instagram, 3. ….
  5. Staan de aanbevelingen wel in een logische volgorde?
    Het makkelijkste en beste is vaak om te kiezen voor de volgorde waarin de opdrachtgever de aanbevelingen kan uitvoeren. Je kunt ook kiezen voor de volgorde waarin de zaken in de conclusies staan beschreven.