Faalangst

Je bent nu hier:

Faalangst

Vind jij het spannend om een stuk te schrijven? Of ben je bang dat het misschien niet goed genoeg is? Heel herkenbaar en veel studenten hebben dit met jou.

Als begeleider heb ik afgelopen jaar een cursus gevolgd om hierin goed te kunnen ondersteunen. Ontzettend interessant en ik deel graag een paar inzichten met je!

Lichamelijke reactie

De cursus begon met informatie over wat er gebeurt in het lichaam bij faalangst. Praktische informatie over de stofjes in ons lichaam en de gevolgen daarvan. Dat was pas het begin, maar zo waardevol. En voor mij echt een eyeopener.

De angst om te falen begint namelijk in jouw hersenen. Hier wordt een signaal afgegeven dat een mechanisme in werking zet. Er komen hormonen vrij die zorgen dat jij op en top beschermd bent, tegen dat waar jij bang voor bent. In principe is dit een super handig systeem.

Het zorgt er onder andere voor dat:

  • Je gemakkelijk kunt wegrennen: je hart gaat sneller kloppen, bloeddruk omhoog, etc.
  • Je gemakkelijk kunt bevriezen: je ademhaling stopt, je krijgt weinig lucht, lood in je schoenen, je kunt niks meer (niet meer bewegen), etc.
  • Er geen energie verspild wordt: alle onnodige verbindingen in jouw hersenen worden verbroken. Het mentale deel en het emotionele deel in jouw hersenen wordt uitgeschakeld. Het wordt dan moeilijk om na te denken of emoties als liefde te ervaren.

Allemaal super handig en nuttig als je echt in gevaar bent en jouw lichaam je moet beschermen. Maar al deze ‘kenmerken’ van faalangst zijn juist niet zo bevorderlijk voor het studeren of het schrijven van een scriptie.

Je denkt jezelf in gevaar

Gelukkig zijn er veel manieren om hier mee om te gaan. In de eerste plaats zijn er veel manieren om zo goed mogelijk te werken onder invloed van deze kenmerken van faalangst. Maar het belangrijkste (en de basis) is eigenlijk zorgen dat het bescherm-mechanisme niet in werking treedt.

In tegenstelling tot sommige andere situaties, is het namelijk bij het schrijven van een scriptie, niet zo dat jij echt in gevaar bent. Je denkt jezelf in gevaar. En daarin zit de belangrijkste kern van begeleiding en een aanpak. Waarom ervaar je angsten? Waar ben je bang voor?  En belangrijker: wat kan er voor zorgen dat jij je minder angstig voelt? Als je hier grip op krijgt, zal het mechanisme niet of minder snel in werking treden en kun jij rustig studeren. Dat is precies wat we doen bij Focus. Jou ondersteunen en hier grip op krijgen. Op die manier wordt studeren weer haalbaar.

Een kleine oefening

Om af te sluiten nog een kleine leuke oefening. In de cursus hebben wij het zelf kunnen doen en het werkt écht. Niet alleen bij angsten komen bepaalde hormonen vrij, bij leuke gebeurtenissen komen óók hormonen vrij. Dit zijn hormonen die ervoor zorgen dat jij je goed voelt, en dit is terug te zien (en te meten) in jouw lichaam en spieren. En het leuke is, denken aan een leuke gebeurtenis blijkt net zo krachtig te werken.

Dus de tip van de dag: denk vaak aan leuke momenten, helemaal vlak voor het schrijven van jouw scriptie (en kijk of het werkt!) Mocht je toch meer behoefte hebben aan steun? Kijk dan verder op de website voor een gratis kennismaking.