Overzicht en ADHD
Hoe kunnen we helpen?
Overzicht kwijt bij je scriptie door ADHD? Hoe een blauwe stift kan helpen!
Deze oplossing is briljant simpel maar o zo doeltreffend. Lees hier hoe een simpele blauwe stift ook voor jou de oplossing kan zijn om overzicht te houden bij je scriptie (ook als je ADHD hebt dus).
Je brein als kapstok
Even een korte intro voordat je de blauwe stift kan begrijpen… Iedereen heeft tijdens het studeren een (beperkte) hoeveelheid aandacht tot zijn beschikking. Deze aandacht kan je zien als kleine haakjes in je hoofd (een beetje zoals een kapstok). Ieder haakje dat vrij is kan je gebruiken voor een taak (zoals het schrijven van je scriptie).
Maar hoe meer van die haakjes er bezet zijn, hoe minder goed je kan werken. Als de kapstok vol is, kan er zelfs niks meer bij. Is er ergens een buurman met een verhuizing bezig? Daar gaat een haakje. Maak je je ook nog zorgen over je relatie? Ai, weer een haakje minder. Heb je een andere deadline die aandacht wil? Hoppa, weer een haakje weg. Hoe zorg je dat er voldoende haakjes vrij blijven voor een lastige opdracht?
Voor gewone studenten al lastig, maar wat nou als je een ADHD-brein hebt dat de hele tijd overloopt van de goede ideeën?! Wat doe je dan met die ideeën? En hoe zorg je dat ze niet ten koste gaan van de hoeveelheid beschikbare haakjes?
Parkeervel als de oplossing
Wij gebruiken hiervoor het Parkeervel. Niet moeilijk… gewoon een vel met een blauwe P. Dat het echt helpt zagen we ook deze week weer. Een student met ADHD was aan het worstelen met zijn theoretisch kader. Hij was enthousiast begonnen met zoeken naar info. Na een halve dag 30 tabbladen open, 10 kriebels her en der, veel in het hoofd en nog meer alweer vergeten. En hoe langer hij zocht, hoe meer ideeën hij kreeg die hij later nog wilde gebruiken. En toen liep de emmer over. Zuchtend en steunend keek hij om zich heen. Tijd voor de blauwe stift dacht ik.
Het enige wat ik deed was een grote blauwe P op een leeg vel zetten. Eén plek voor alle afleidende ideeën die niet verloren mochten gaan, maar ook geen haakje bezet mochten houden.
En dat werkte. Hij kon door met zijn doel: literatuur vinden over klassenmanagement. De info over andere zaken (zoals motivatie en werkvormen) én zijn briljante ideeën kon hij kwijt op het parkeervel. Niet kwijt, wel geparkeerd. Makkelijk later terug te vinden, en overzichtelijk.
Hoe simpel kan het zijn?!
Wil je meer hulp bij het schrijven van je scriptie met ADHD?
Neem dan contact met ons op.
Wij luisteren, ordenen, stellen vragen en filteren de hoofdlijn in gesprekken. Fijn: iemand die met je meedenkt en de rode draad bewaakt.